Ideální výuka...?

29.12.2023

Jak by mohla virtuální a rozšířená realita pomoci ve výuce? Jak by ji mohla rozšířit? Mohla by poskytnout žákům možnost učit se zážitkem? A kde se technologiím naopak úplně vyhnout? Svět se neustále proměňuje, přicházejí nové a nové technologie, které usnadňují život, dovolují lidem více si ho užít, zasmát se při práci nebo během výuky. Zamyslela jsem se nad ideálním využitím VR a AR ve výuce, které ji obohatí, ale neovládne.

VR je ideálním nástrojem pro setkávání s významnými osobnostmi nebo poznávání nových prostředí a situací. Možným využitím virtuální reality ve výuce je například setkání se spisovateli, státníky nebo jinými osobami z historie i současnosti a poznávání různých historických epoch. Jako příklad mohu zmínit uvedení videoher jako Kingdom Come nebo Last Train Home do virtuální reality, kdy žáci procházejí historickými událostmi jako kdyby je prožili osobně. Jinou možností je využití VR pro simulace. Příkladem může být VR simulace, která by rozšiřovala schopnost žáků podávat první pomoc při nehodě nebo jiné podobné situaci. Zde by se však muselo k žákům přistupovat citlivě a uzpůsobovat simulace jejich věku. Další simulace mohou pomoci žákům pochopit základy etikety a vhodného chování, účastnit se soudního procesu nebo debaty v Poslanecké sněmovně. To by napomohlo rozvoji kritického myšlení, schopnosti konstruktivně debatovat atp.

Rozšířená realita může být naopak nápomocná pro ilustraci abstraktního učiva, které je pro některé žáky a studenty těžko pochopitelné. Napadá mě například hra postavená na principu Pokémon Go, která pomůže dětem se zábavnou formou seznámit s matematickými vzorečky, anglickými slovíčky nebo jinými abstraktními pojmy. Stačí po škole nebo třídě "rozmístit" jednotlivá virtuální stanoviště, která budou žáci hledat, plnit úkoly a seznamovat se tak s novou látkou. Nebo mohou procházet městem a s pomocí virtuální reality poznávat jeho historii a slavné osobnosti. AR nám nabízí proměnu nudné frontální výuky v interaktivní poznávání obohacené o pohyb a přenáší pojmy z papírů a slov do "reality".

Nové technologie tedy nejsou hrozbou pro školy, jak se mnoho učitelů domnívá, ale výzvou a příležitostí. Jejich poznávání a využívání přináší nový rozměr do školní výuky. S rozšířenou i virtuální realitou se však musí nakládat moudře. Vždy bychom měli mít na paměti, že osobní kontakt se spolužáky a s učiteli je jedním z nejdůležitějších aspektů, které škola nabízí. Proto je třeba každou podobnou aktivitu uzavřít společným hodnocením a diskuzí, sdílením názorů a zážitků. Společenství a rozvoj kreativity nesmí být zanedbávány ve prospěch zábavy a individuality. 

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky